Q&A

Aký výsledok teda môže mať overenie príjemcu?

Ako výsledok overenia klient uvidí jednu z týchto možností. Úplná zhoda nastane v prípade, ak sa zadaný názov príjemcu zhoduje. V takom prípade je možné platbu vykonať ihneď. K čiastočnej zhode dôjde vtedy, ak názov príjemcu je podobný, ale nie úplne totožný s názvom príjemcu, napríklad z dôvodu preklepu. V uvedenom prípade sa vám zobrazí správny názov príjemcu s možnosťou pridať ho do platby. Ak sa ale názov príjemcu vôbec nezhoduje, to znamená, že nie je správny, banka vám oznámi nezhodu a upozorní vás, aby ste si názov príjemcu ešte raz skontrolovali. Platbu síce môžete realizovať aj napriek takémuto upozorneniu, no prijímate tým riziko, že platba nepríde tomu, komu ste ju zamýšľali poukázať. Ďalším prípadom, ktorý môže nastať je situácia, kedy overenie príjemcu nebolo možné vykonať napríklad v prípade nedostupnosti služby na strane banky prijímateľa, alebo technických problémov. Riešením je skúsiť platbu zadať neskôr.

Má na výsledok overenia príjemcu vplyv, ako presne zadám názov príjemcu?

Systém overenia príjemcu je navrhnutý tak, aby bol tolerantný voči bežným odchýlkam v zápise názvu príjemcu. Na výsledok by teda nemalo mať vplyv poradie mena a priezviska (napr. „Kvetka Rolná“ = „Rolná Kvetka“), použitie alebo nepoužitie titulov (napr. „Ing. Kvetka Rolná“ = „Kvetka Rolná“), prítomnosť alebo absencia diakritiky (napr. „Rolná“ = „Rolna“), použitie len jedného zloženého priezviska (napr. „Rolná – Tomášková“ = „Tomášková“), známe obmeny krstných mien (napr. „Kveta“ = „Kvetka“).

Čo sa stane, ak sú v prednastavených šablónach platobných partnerov nesprávne mená príjemcov?

Pri zadávaní platby systém overí príjemcu, pričom pravdepodobne zistí „nezhodu“. Platbu však môžete aj napriek tomu podpísať a odoslať. Je na vás, či si meno príjemcu upravíte. Odporúčame to urobiť pre úplnú istotu, že platbu posielate správnej osobe.

Ako správne vyplniť názov príjemcu?

Ak ide o platby realizované v prospech účtu fyzickej osoby je potrebné názov príjemcu uvádzať v členení meno a priezvisko. Pri platbách kde príjemcom je právnická osoba, je potrebné uvádzať názov spoločnosti vrátane právnej formy.

Ako prebehne overenie príjemcu?

Overenie prebehne v banke príjemcu maximálne do 5 sekúnd, čiže nemá vplyv na predĺženia času spracovania platby. Informáciu o výsledku overenia získa príkazca do niekoľkých sekúnd ešte pred potvrdením prevodu. V prípade nedostatočnej zhody alebo nemožnosti overenia názvu príjemcu banka informuje príkazcu o možnom riziku prevodu peňazí na účet, ktorý nepatrí označenému príjemcovi platby. V takom prípade má príkazca možnosť rozhodnúť sa, či platbu zrealizuje alebo nie.

V čom spočíva pre klientov bánk hlavná zmena?

Pri posielaní peňazí po novom už nebude stačiť zadať len číslo účtu tzv. IBAN. Povinné bude aj zadanie názvu príjemcu.

Čo ak nepoznám názov príjemcu?

V tom prípade je vhodné pred realizáciou platby kontaktovať priamo príjemcu platby a požiadať ho o poskytnutie správneho názvu. Názov príjemcu môžete získať aj z faktúr, prípadne je uvedený v QR kódoch alebo v oficiálnych dokumentoch k platbám, či v obchodnom a inom registri.

Je služba overenia príjemcu platby pre klientov bánk spoplatnená?

Overenie príjemcu predstavuje pre klientov bánk bezplatnú službu, ktorá kontroluje zadané číslo účtu príjemcu (IBAN) a zadaný názov príjemcu voči údajom v banke príjemcu.

Čo to znamená overenie príjemcu platieb?

V zmysle NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/886 z 13. marca 2024, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 260/2012 a (EÚ) 2021/1230 a smernice 98/26/ES a (EÚ) 2015/2366, pokiaľ ide o okamžité úhrady v eurách (Text s významom pre EHP) (ďalej len „nariadenie“) sú všetky banky v eurozóne najneskôr od 9. októbra 2025 povinné bezplatne poskytovať službu overenie príjemcu pre SEPA štandardné platby a SEPA okamžité platby (ďalej len „platby“). Banky mimo eurozóny majú povinnosť túto službu zaviesť najneskôr do 9. júla 2027. Pri inkasách sa táto služba nerealizuje.